10 látnivaló Pula környékéről, amit nem érdemes kihagyni

Július elején pár napot Pólában vagy ismertebb nevén horvátul Pulában nyaraltunk. Összeszedtem pár szerintem jó helyet, amiket megnéztünk. Remélem segít azoknak akik ide tervezik a nyaralásukat.
Pula legismertebb turista látványossága

Mi a www.booking.com-on foglaltunk szállást, de az www.airbnb.hu-n is rengeteg szép és kedvező árú hely található.  Magyarországról, Budapestről végig autópályán megközelíthető, kb 600 km, szerencsés esetben (ha nincs torlódás) hat óra alatt le lehet érni. Bár repülőtere van, de tudtommal közvetlen járat nincs Magyarországról és amiket néztem járatokat azok elég borsos árúak.

Parkolásért a városban főszezonban általában 7 és 22 óra között kell fizetni, legtöbb helyen a sárga zónában 4 kuna/óra, a belvárosban ennyiért csak 2 órát lehet parkolni. Az amfiteátrum közelében a zöld zónában 8 kuna/óra, de például itt már csak 4 kuna/óra, pedig elég közel van a római kori emlékhez. A kikötőben ahonnan a hajókirándulások indulnak nyáron 7-től 22 óráig kell jegyet váltani, itt is lehet órára (sárga zóna, valószínű 4 kuna/óra) illetve napra venni parkolójegyet (ennek az árát sajnos nem jegyeztem meg, mert nem mentünk hajókázni :( )

1.  Amfiteátrum: hétfő hajnalban mikor megérkeztünk még a szállás elfoglalása előtt megnéztük. Vasárnap este koncert lehetett, mert bontották a színpadot és eközben körbe tudtuk sétálni úgy hogy rajtunk kívül alig volt turista. Bentre ugyan nem tudtunk bemenni, de a mellette lévő parkból és a fölötte található utcából be lehetett kukucskálni.
    Pulai amfiteátrum
  2. Augustus templom, Fórum:Az Ulica Sergijevaca és az Ulica Kandlerova, két sétálóutca között található a Fórum, Pula főtere. A teret kávézók, éttermek, üzletek és a pulai turista iroda szegélyezi, északi oldalában pedig a volt városháza és a közel 2000 éves Augustus-templom látható. Ha erre járunk ne hagyjuk ki!
    Augustus-templom a Fórumon
  3. Sergijevaca sétálóutca: Portatara tér (Trg Portatara) és a Fórum között húzódó keskeny sétálóutca reggeltől késő estig hömpölyög a tömeg. Üzletek és vendéglátóhelyiségek mellett utcazenészek, pantomimosok, festők ... várják a turistákat. Érdemes letérni egyik-másik mellékutcába is.
    Késő délután a Sergijevaca utcában
  4. Sergius diadalíve és James Joyce szobra: Az amfiteátrumtól elindulva a sétálóutcákon végigérve láthatjuk a lenti diadalívet. Kr. e. 27-ben emelték a Sergius család tiszteletére, akik sokat tettek Puláért. A diadalív mögötti kávézó teraszán ül James Joyce ír költő, író, kritikus szobra, aki 1904 és 1905 között élt Pulában.
    Sergius diadalív
  5. Velencei erőd és római kisszínház a belváros felett: Ha a sétálóutcáról nem a kikötő felé indulunk, hanem felfelé akkor majd mindegyik kis utca felvezet a város felett magasodó Velencei erődhöz. Vagy a kényelmesebbek autóval is felmehetnek, ha korán mentek akkor még parkolóhelyet is találhattok fent. Az erődöt körbe sétálva szép kilátás van a városra. Az erődön belül a Történelmi múzeum, annak bejáratával átellenesen, pedig a Régészeti múzeum és a római kisszínház található.
    A római kisszínház romjai és a daru mögött a régészeti múzeum

6. Halpiac és piac: A diadalívtől két saroknyira a Flanaticka ulica sétálóutcán könnyen megközelíthetjük a Ribarnica-t, magyarul a halpiacot. Hétfőtől szombatig 7-től 13:30-ig van nyitva, vasárnap pedig 7-től 12-ig. Akik szeretik a halakat, tengeri herkentyűket azok itt megtalálnak mindent mi szemnek és szájnak ingere. A csarnok mellett pedig zöldség és gyümölcs piac található. Itt is érdemes szétnézni.
    Halpiac kínálatának egy része
  7. Stoja - Uvala Valovine: Megnéztünk pár strandot mire megtaláltuk a Stoja kemping bejárata melletti kis öblöt, de bizton állíthatom, hogy mind közül ezt volt a legjobb. Apró kavicsos part után nagyobb sziklás rész, majd fehér homokos következik. 30-40 méterre a parttól kristálytiszta vízben, homokban ugráltunk, fürödtünk, búvárkodtunk ... Képen a világoskék rész a homokos terület. A parton megfizethető árú pékség, fagyizó és étterem. Délelőtt nincs tömeg, délután már kicsit többen vannak, de még akkor sem vészes. Parkolásért nem kell fizetni és én mindig találtam helyet.
    Valovine beach
  8. Grotte von Pula és az Uvala Muzilj: A googlemaps-et böngészve találtam rá erre a tengerparti barlangra. Majd mikor megtaláltuk a fenti strandot, akkor említettem meg a családnak, hogy itt a közelben van ez a látványosság. A megközelítése is megér pár mondatot, mert egy hajléktalan telepnek tűnő. lepusztult apartmanokon, faházakon kellett átmennünk a strandhoz. Először azt gondoltam, hogy ez nem lehet itt, majd aztán egy-két házban, amik nem néztek ki sokkal jobban mint az előzőek, már páran grilleztek, sütögettek. Kicsit később meg rengeteg autó parkolt az erdő közepén. Innen már csak menni kellett az emberek után és meg is érkeztünk a partra. Sziklás part fogadott egy kisebb barlanggal, majd a parton tovább sétálva már ott volt a képeken látott nagyobb is. Bátrabbak a barlang tetejéről, a kevésbé bátrak annak az oldalából ugráltak a vízbe. A sziklás részeken óvatosan, mert sok a tengeri sün. De mindenképp érdemes felkeresni a helyet, ha erre jártok. Nekünk nem volt időnk, de félszigeten található két erőd, amit még izgalmas lehet. (Tvrdada Muzilj és a Tvrdava Maria Luisa)
    Szaltó a Grotte von Pula előtt
  9. Fort Punta Christo és tengerpartja: A Valovine beach-en láttam egy képen a Punta Christo-i függőhidat és egyből arra gondoltam, hogy ezt meg kell nézzem. Nem tűnt olyannak, ahova a gyerekeket is lehetne vinni, ezért hajnalban futottam ki ide. Stinjantól könnyen megtaláltam az erődöt, majd hamarosan a híd is meg lett. Egy kis házikó körül világítótorony, másik híd, csúszda, bivakház és még sorolhatnám, hogy mi van. Hajnalban a híd kötele össze voltak lakatolva, ezért átmenni nem tudtam rajta. A másik pedig, hogy a világítótoronynál egy nyíl mutatott a híd felé és mellé volt írva, hogy The nude beach. Ez is inkább a visszafordulásra késztetett. De erről nem találtam infót a interneten és a képeken egyetlen meztelen embert nem láttam?!
    Punta Christo-i függőhíd a tenger felett
  10. Kolombarice beach és Safari bár a Kamenjak félszigeten: Pula központjától kb. 16 kilométerre a Kamenjak félsziget déli részén található ez a strand. A félsziget védett terület, rengeteg orchidea él itt, csak sajnos mikor  én itt jártam már nagy volt a szárazság. Premantura település után csak jegyek megváltásával lehet behajtani a területre. Gyalog vagy kerékpárral ezt megúszhatjuk. Autóval 40 kuna az egyszeri behajtásra jogosító ticket. 7-21 között van nyitva a pénztár, legkésőbb 22-ig el kell hagyni a félszigetet. További árak ebben a linkben. A strand sziklás és több kisebb-nagyobb abráziós barlang van itt, ahol a bátrabbak ugrálnak a tengerbe. A Safari bár, pedig a strand feletti nádasban található és van itt minden. Az ételek és italok mellett hinták, csúszdák, kilátó ...
    Kolombarice beach a safari bár kilátójából
További lehetőségek amiket sajnos nem tudtunk megnézni: Aquarium a Verudela félszigeten, voltunk erre de eltántorított a tömeg. a kivilágított daruk a kikötőben, képeken láttam, de sajnos az éjszakai séta elmaradt, Brijuni kemping és Fazana közötti kilométereken át tartó strand, Fazana kis óvárosa (ezen a kettőn voltunk) ...

Végül egy térképen megjelöltem a helyeket, amiket fentebb ajánlottam.