FN1825 Bled

Fantasztikus hét volt ez. 117 kép szerepel a bejegyzésben, azt végignézni is hosszú. De ha van időd érdemes.
FN1825

06.18. Hétfő

Hajnali csapatfotózás, majd munka és pihenés.
MMT

06.19. Kedd

Rövid céltalan futás, aminek elején csináltam pár képet a Speedgoat 2-ről. 1000 km felett van lassan írok róla egy bejegyzést a blogra. Utána Tv-torony, majd szarvasbogarazás. Egész eddig kerestem őket, de nem láttam, most meg vagy 10 darabot fotóztam, videóztam.
Hoka One One Speedgoat 2 1000 km felett
Mecseki varjúháj
Famászó szarvasbogár
Onnan az odúból jött
Szarvval lefelé

Janka sallangvirág

06.20. Szerda

Munka, este készülődés pakolás, mert hajnalban indultam Szlovéniába.

06.21. Csütörtök

Hajnalban Pest, majd onnan Bled. Mire kiértünk elment a töltése a kisbusznak, ezért a délutáni raftingot le kellett mondanunk. Helyette az utasok kerékpárral bementek Bledbe én meg miután lebeszéltem mindent a szerelővel futócipőt húztam és bementem utánuk.
Karavankák
  Ribno-ban Bledtől 2 km-re volt a szállásunk, ezért pár perc alatt beértem a festő fekvésű ékszerdobozba. Első utam a turista információs irodába vezetett, begyűjtöttem térképet, majd futottam le a tóhoz.
I love Bled
Délről kerültem a tavat, szerencsére nem volt túl nagy tömeg, ezért a parti sétányon kényelmesen tudtam haladni.
Bledi csónakok
Straza volt az első hegy, amire felfutottam. Jól jelzett turistaúton lehet ide felkapaszkodni. A kilátópontok mindegyikén panoráma fotó segített beazonosítani a látnivalókat.
Első kilátópont
Második kilátópont
Alig telt el pár perc és jött a következő, majd az azutáni pont, ahonnan mindig más-más arcát mutatta a tó és a környező táj.
Sziget
Harmadik kilátópont
A Straza keleti felérők már az Otok sziget is jól mutatott. A nyári bob pályánál pedig a lenti fotóponttól lehet pillanatok alatt lesiklani a szánkókkal.
Szánkópálya felett
Ezt most nem próbáltam ki, helyette Milno felé ereszkedtem le a tó szintjére. Jöttek mentek a sétahajók vagy csónakok, mert mindegyik kézi hajtású volt. A szigetre vitték be a kíváncsi turistákat.
Bledi "gondola"
Bledi életkép
A Bledi-tó keleti végében magasodik az Osojnica és az Ojstrica, természetesen ezek sem maradhattak ki. Már félúton fantasztikus a látvány.
Osojnicara menet
De a lépcsősor megmászása után még ennél is jobb lett.
Lépcsős ösvény
Ezért megérte ilyen magasra futni, inkább sétálni. :) Az Ojstricáról, pedig még szebb volt a panoráma.
Bledi-tó psnoráma
Negyedik kilátópont
Itt több fotós gyülekezett és várta a lemenő nap fényeit. Sajna nekem ennyi időm itt nem volt, ezért inkább leszaladtam újra a partra.
Naplementére várva
Supos a tavon
Vízzel kissé elszámoltam magam, ez annyit jelent, hogy nem vittem semmit a futásra. Itt már eléggé éreztem a hiányát. A bolt hatig volt nyitva, oda hiába mentem, de szerencsémre az egyik ház alatt volt egy forrás, ami a tavat táplálta. Megkérdeztem, iható volt, ezért gyors feltöltöttem a készleteimet.
Otok island
Újabb csónakok
Az északi oldalán csak a várhoz szaladtam fel, de annak is csak a bejáratát néztem meg. Lent a városban még bementem egy Mercator-ba. az még nyitva volt. :)
Bledi vár
Hazafelé azt a 2 kilométert palackkal és csokival a kezemben kocogtam le. Tartalmas és eseménydús futás volt. Sikerült megismernem az egész tó környezetét és kicsit a várost is.

Este 10-re ért ki a szerelő és 12-re kicserélte a generátort. Pont mikor indult akkor kezdett el esni az eső. Ami ki is tartott péntek délig.

06.22. Péntek

Hajnalban esett, ezért inkább a panzióban pihentem. Délelőtt átvittük az utasokat Kranjska Gora fölé a Jasna-tó partjára. Innen tekertek vissza Jesenice-ig, illetve akik előző nap raftingoltak, azok Bledig.
Indul a csapat Jesenice-be
Negyed óra, húsz perc alatt én is gyors körbe szaladtam a tavat. Közvetlen a parkolóban már orchideákba botlottam, de a Jasna-tó is gyönyörű volt.
Szúnyoglábú bibircsvirág
Sebes folyású Pisnica
Jasna tó jelképe
Kranjska Gora fotópont
Jasna
Vörösbarna nőszőfű
Fotószünetekkel együtt sem volt több fél óránál míg megkerültem a kis tavacskát. Kranjska Gorától a Vrsic hágó felé kell kanyarodni, majd kb 1,5-2 km és már itt is vagytok. Érdemes megállni pár percre. Megéri.

Négyre mentünk Bovecbe, ezért kettőkor el kellett indulnunk Jesenice-ből. Kis csúszással, de sikerült is. Az utánfutót leakasztottuk és már robogtunk is Tarvisio felé. Addig nem mentünk, mert a Predil hágón át közelítettük meg a Soca parti bázist. Útközben csak a hágó szlovén oldalán pihentünk, fotóztunk.
Predil hágóból a Predil erőd, a Mangart és a Jalovec
Bovectől alatt szálltak vízre a raftingosok, majd gyors autóba pattantam és a túra végállomásához siettem.
Rafting a Soca-n
Trnovo ob Socinál számításaim szerint volt fél órám. Nem is tétlenkedtem. Átszaladtam a Soca felett, majd az Alpe-Adria trail mentén jobbra tartva csak úgy elindultam.
Vadvíz
Alpe-Adria trail-en
Kb. 15 perc után megfordultam és visszasiettem. Közben volt egy nőszőfű, amit egyenlőre nem tudom mi lehetett. Talán csőrös.
Valamelyik nőszőfű, talán csőrös
Híd a Soca-n
Pont mikor a hídhoz értem akkor ért ide a csapat. Az autóhoz már együtt értünk oda.
Még egy kép a hídról

Gyors öltözés, pakolás és hat körül indultunk vissza a szállásunkra. Egy másik útvonalat néztünk ki, a Vrsic-hágó felé. Bovec előtt megálltunk a Boka-vízesésnél egy fotó erejéig.
Boka-vízesés
A következő megálló már a Vrsic hágóban 1600 méter magasan volt. Csak közte volt 25 hajtűkanyar.
Ticarjev dom a Vrsic hágóban, háttérben talán a Prisojnik magasodik
Kőbabák

06.23. Szombat

Szombati program a Vintgar-szurdok és a Millenniumi kerékpárút volt. Elméletileg szombaton nyitott újra a szurdok, ezért gondoltam hajnalban meglesem, hogy valóban, így van-e. A busszal átmentem, két autó már ekkor volt a parkolóban. :)
Radovna
A bejárat után még egy darabig lehetett futni, de aztán mikor összeszűkül a szurdok ott lezárták a szikla oldalára erősített ösvényt. Visszafordultam és gondoltam megnézem a másik oldalt, ott mi a helyzet! Megmásztam a 834 méter magas Hom csúcsot, majd Sv. Katarina templomhoz.
Kilátópont a Hom tetjén
Erdei ciklámen
Onnan tovább futottam le egészen az északnyugati pénztárhoz. A helyzet ugyanaz volt mint a másik oldalon. :)
Eddig és ne tovább
Kis kitérővel megcsodáltam a Sum vízesést, aztán siettem vissza a kocsihoz. A fények már jobbak voltak, ezért többször megálltam fotózni.
Sum-vízesés
Sveti Katarina templom
Bled felett hőlégballon körözött, az ösvény mentén, pedig bárányok legelésztek.
Hőlégballon Bled felett
Bárányok az ösvény mentén
Júliai-Alpok a távolban
Bled, Pokljuka felé
A ragyogó színek, pedig nem hagytak nyugodni folyton előkerült a fényképezőgép a táskámból. Hét előtt tíz perccel már egy bácsi irányította az autókat a parkolóban. Rákérdeztem a nyitásra és mivel 7 órát mondott, ezért eléggé sietősre vettem hazafelé. Mivel úgy tudtuk, hogy kilenckor nyit.

A hét órási reggeli kicsit lekéstem, de gyors elmeséltem mindenkinek, hogy hamarabb nyít a Vintgar, ezért siessünk. Nyolckor már ott is voltunk. Megvettük a jegyeket és elindultunk a szurdokba.
Megnyílt a Vintgar-szurdok
Mesterséges vízesés
Újra a Sumnál
Visszafelé
A víz által formált sziklaalakzat
Oda-vissza jártuk, mert hosszú kerékpár túra várt még a társaságra. nem fért volna bele időbe a körtúra. Odafelé még kevesen, vissza már jóval többen voltak. A parkoló is megtelt fél tízre.

Gyors összepakoltunk és meg sem álltunk Kranjska Goráig, pontosabban a Jasna tóig. Most is innen indult a kerékpártúra.
Indul a csapat olaszba
Viktorral körbesétáltuk ma a tavat, még a Kneipp ösvényt is kipróbáltuk és a kilátóba is felmentünk.
Kneipp ösvény
Jezero Jasna
Kőszáli kecske
Kukucs
  Amíg a csoport tekert mi Viktorral felkocsikáztunk a Fusine-i tavakhoz. A felső tó végében van egy nagy parkoló, oda utánfutókkal is kényelmesen be tudtunk állni. Természetesen nekem ez nem volt elég és elmentem futni egyet.
Erdei ujjaskosbor
Szúnyoglábú bibircsvirág
Még otthon kinéztem egy ösvényt magamnak. Az első cél a Rifugio Zacchi volt, másfél órás gyalogos menetidőt, sikerült 40 percre lecsökkentenem. A nagyon meredek szakaszokon így sem futottam.
Onnan jöttem(lefelé 1:20, fel 1:30)
Rifugio Zacchi ablakai
A turistaháznál nagy volt az élet, a teraszon söröztek, ebédeltek, sőt még énekeltek is a turisták. Nagyon jó hangulat fogadott.
Élet a Rifugio Zacchi teraszán
Az 512-es ösvény követtem eddig is és innen is ezen haladtam a Cap Ponza felé. Egy-két erdei ujjaskosbor és bibircsvirág eddig is volt, de itt pár fehér zászpát is láttam.
Fehér zászpa
A Zacchi turistaház fölött, kicsit letérve a turistaútról ez a látvány fogadott. Fantasztikus kilátás volt északra. A panoráma is jó volt, több hegyvonulat kirajzolódott a távolban.
Kilátás északra
Kilátópont
Ezen a részen kevesebben túráztak, de itt is voltak azért páran. Például ez a kutyus után jött a család is. Szerencsémre, mert jól megugatott mikor meglátott.
Kutyus
Valamilyen szellőrózsa?
Alpesi ösvény
1600 méter felett elfogytak a fák és rövid ideig kiértem a törpefenyves övezetbe. Enciánok és rododendronok jelentek meg ennek köszönhetően.
Encián
Angyalka a hegyekben
Az angyalka után pedig, volt egy rövid rész, ahol láncok és fapallók segítették az előrejutásomat.
"Technikás rész"
Szegfű?
Rododendron
Innen már jórészt szintben, majd inkább lefelé futottam. Eddig is jó volt a tempóm, de innen még jobb lett.
Cap Ponza alatt
Valahol a Svabezza környékén lehetett ez a kilátópont, ahonnan mindkét tavat megfigyelhettem.
Fusine-i tavak fentről
Piros madársisakot eddig nem láttam, de ahogy közeledtem a tavakhoz egyre több lett belőle, később madárfészek békakontyot és ujjaskosborokat is lencsevégre kaptam.
Piros madársisak
Erdei ujjaskosbor
Lago inferiore az alsó tó neve, aminek partjáról a lenti kirakóra kívánkozó kép készült. De ahogy kerültem a tavat sorra lőttem a hasonló képeket. Talán a tükröződés lett kisebb azokon.
Lago di Fusine
Mangart
Két óra elég volt a körre és még fél óra volt, amíg mind a két tavat megkerülve visszaértem a kiindulási pontomra.
Vízen járók
Szigetek
Másik írányba
Tojásdad békakonty
Viktor lesétált a felső tóhoz (Lago superiore) míg oda voltam és elcsúszott a partján, Szerencsére én megúsztam és épségben visszaértem. Ő sem sérült meg. :)

Tarvisioban még megálltunk egy boltnál, aztán siettünk a kerékpárosokért. Chiusaforte után egy parkolóban vártuk őket a Forte Col Badin alatt. Forrásvizet lehet itt vásárolni fillérekért (0,02 euró/liter), mondjuk a parkoló másik végében ingyen is folyik.

Megérkeztek
Szlovénia felé még felugrottunk a tavakhoz, hogy az utasok is megcsodálhassák azokat. A Mangarton még egy helikopteres mentést is elcsíptünk. A napközben fullos parkolóban, már csak a lakóautók sorakoztak.
Újra fent a tavaknál

06.24. Vasárnap

A hosszú napra való tekintettel a hajnali futást alvásra cseréltem. Hétkor reggeliztünk aztán a Karavanka (7,20 Euró) alagúton átkelve értük el a Wörthersee nyugati végében fekvő Veldent.
Pension Krek, Ribno
Először a Billa parkolóban álltunk le. Innen elindult a csapat, mi bevásároltunk, majd átálltunk egy másik ingyenes parkolóba a Spar mögé. Tele volt a város luxus sport autókkal, mint kiderült előző nap volt valami fesztivál, amin 1000 ilyen autó koptatta a flasztert.
Francia templom Velden felett
Terv szerint négy órám volt, amíg visszaérnek a kerékpárosok, ezt ki is akartam használni. A bevásárlással és a tankolással elment kb 1-1,5, de még így is maradt annyi időm, hogy felfussak a Forstsee partjára.
Sziklák
A kezdeti jó jelzést elvétettem, védelmemre mondva, hogy arról jött egy turista. Ennek köszönhetően tökön-paszulyon, inkább sziklákon és áfonyán át vezetett az utam a Wörthersee aussicht-hez.
Áfonya
De megtaláltam és nagyon megérte ide feljönni. A tó nyugati vége és a Karavankák, valamint itt-ott a Júliai-Alpok is megfigyelhető.
Wörthersee aussicht
Karavankák, panoráma
Wörthersee nyugati vége
Kilátópont
Innen megint kicsit csalinkáztam, de immár jelzett ösvényeken, csak nem tudtam melyik vezet a Forstsee partjára.
Forstsee panoráma
Végül meg lett, de a tókerülés már nem fért az időmbe.
Kacsalád
Vörösbarna nőszőfű
Lefelé a Römerschlucht nevű völgyben futottam, felfelé is erre kellett volna jönnöm. :)
Römerschlucht
Sziklás patakmeder
Veldenben még befutottam a kikötőbe, strandra.
Velden am Wörthersee kikötő
Díszes épület Velden-ben
Velden-i kastély
Seepromenade-ról a Wörthersee
Miután visszatértem a parkolóba még körülbelül egy órát vártunk a bringásokra és kettő felé indultunk Budapestre.

Összegzés

Aktív hét volt, Szlovénia és Bled fantasztikus. Remélem hamarosan visszatérhetek erre a vidékre.