Dolomitok túra - Séta a Fanes-völgyben

Hajnali futásunk után gyors zuhany és pakolás következett. A kemping elhagyása után északra fordultunk, átautóztunk Fiames házai között, majd az egyik kanyarban a S Uberto nevű hely parkolójában leraktuk a lakót. 2,5 méter feletti autó nem tud bentebb menni, ezért közvetlen az útkanyarulatban parkoltunk, több lakóval és kisbusszal egyetemben.
S Uberto

A fák között egyből a szokásos virágok tűntek fel, ujjaskosborok, bibircsvirágok amíg a szem ellát.
Szúnyoglábú bibircsvirág (Gymnadenia conopsea)
Merre induljunk?
A kapu mögötti nagyobb parkolóban először elmentünk egyenesen, de rájöttem, hogy az nem a mi irányunk. Ezért pár lépést vissza sétáltunk és elindultunk lefelé az erdőben.
Az igazi parkoló
Igazából fél napos, pár órás túrának terveztem a Fanes-vízeséseket, ezért próbáltam magam visszafogni és haladni a többiekkel. Pár fotószünet azért belefért, például ennél a fekete varjúkörömnél.
 Fekete varjúköröm (Phyteuma nigrum)
Vagy a fenyők közt feltűnő sziklaóriások mellett sem lehetett csak úgy elmenni.
Kilátás a fenyők közül
Széles, apró kővel felszórt ösvényen kanyarogtunk le az alattunk folyó Torrente Boite-patak medrébe.
Széles köves út
Jól nézett ki a kristálytiszta vizű patak ahogy a világos színű sziklák között törte maga előtt az utat.
Sebes hegyi patak
Szúnyoglábú bibircsvirág (Gymnadenia conopsea) színváltozatok
Bármennyire is siettünk, azért vannak virágok, amik mellett nem lehet csak úgy elsétálni. Ilyen volt a fenti hófehér bibircsvirág, de pár tő vörösbarna nőszőfű is ezek közé tartozott.
Vörösbarna nőszőfű (Epipactis atrorubens)
Hamarosan egy hídon átkelve kereszteztük a gyors folyású hegyi patakot. A fenyőerdőben sétálva volt egy jobbra leágazó ösvény, de itt még tovább haladtunk délnyugatnak.
Torrente Boite-patak
A Pian de Loa tisztásra érve megtöltöttük kulacsainkat, a nagy melegben mindannyiunknak jól esett a hűsítő folyadékpótlás.
Kis házikó és itató
Ha valaki a Felső Fanes-vízeséshez is el akar túrázni, akkor itt kell átkelnie a patakon és úgy tud oda is eljutni.
Merre tovább?
Mi ezt ott még nem tudtuk és a Belvedere feliratot követtük. Igazából ha valaki ferráta felszereléssel érkezik akkor erre is jöhet, de anélkül inkább ne próbálkozzon senki.
Mesés ösvény
Továbbra is gyönyörű fenyvesben haladt a turistaút, Az aljnövényzet folyton lefekvésre csábított. A mély zöld színű mohaágyba legszívesebben lepihentem volna és fel sem keltem volna míg ki nem pihenem magam.
Erdei ujjaskosbor (Dactylorhiza fuchsii)
Természetesen a szokásos orchideák itt is előfordultak. Nagy vágyam volt a papucskosbor. Elméletileg van is itt, de szerintem későn érkeztünk. :(
Innen már csak pár lépés a kilátó!
Kis emelkedő következett, majd egyre közelebbről hallottuk az Alsó Fanes-zuhatag robaját. Végül meg is pillantottuk azt.
Alsó Fanes-vízesés
A kilátópont telibe szemben volt a vízeséssel. Lepakoltunk a padokra és asztalra és majd nekikezdtünk megörökíteni a két lépcsős zuhatagot.
Szurdok túloldalán futó ösvény és kilátópont
A szurdok szemközti oldalában is van egy kilátó, az nem lehet olyan jó mint ez, viszont onnan egészen a vízesés alá be lehet sétálni.
Vízesés közelebbről
Az márt a Giovanni Barbara via ferrata része, ami a felső részen a víz alatt megy át. majd elindul lefelé a vízesés mellett, hogy aztán felkapaszkodjon ide ahol épp álltunk.
Turisták a Fanes-vízesés mellett
Megbeszéltük, hogy szép-szép innen, de azért az lenne az igazi ha ott szemben lennénk a vízesés alatt. Törtük a fejünket, hogy mi legyen, mert ugye siettünk, de nagyon csábított a túloldal.
Fanes-patak
Az nem fért volna bele, hogy visszamegyünk a  Pian de Loa tisztásig és onnan fel, ezért tettünk egy kósza próbát és megkíséreltük levágni az utat. Egy vízmosásban lementünk a Fanes-patak partjára, de amikor megláttuk akkor már tudtuk, hogy ennek így nincs értelme.
Összeszűkülő patakmeder
Gyönyörű volt a látvány, de átkelni itt most nem tudunk. Fényképeztünk párat, majd visszakapaszkodtunk az ösvényre és amilyen gyorsan csak lehetett visszatértünk a parkolóba.
Gyors folyású Fanes-patak

Azt gondolom ha valaki erre jár akkor inkább a Ponte Felizon parkolótól induljon és ha teheti nézze meg a Felső Fanes-vízesést is. Remélem legközelebb nekünk is lesz időnk a völgy teljes bejárására.
  Két óra tizenöt perc alatt fordultunk meg, nekem tetszett a hely, de ide ennyi idő nem elég. :( Dél volt és siettünk vissza Corttina d'Ampezzoba, majd a Giau hágóba.