Steyr

2010 óta minden évben összejövünk szegedi csoporttársaimmal legalább egy túra erejéig. Idén kényelmesre fogtuk a dolgot. Még év elején szólt Ákos, hogy tud szerezni szállást Steyr-ben. Kapva kaptunk az alkalmon és végül négyen indultunk útra Ausztriai portyánkra. Kissé nehezen lőttük be az időpontot és aztán mikor megszültük akkor is páran lemorzsolódtak, de a kemény magra mindig minden körülmények között lehet számítani! Pünkösd hétvége a bejáratott időpontunk, de most a Kinizsi 100 miatt az is csúszott és végül július 9.-én csütörtökön keltünk útra. Kecskeméten az M5-ös autópálya Mol benzinkútjának parkolójában ültem be a többiek mellé. Innen közel 500 km várt ránk, szerencsénkre autópályán. Ötkor indultunk, még Magyarországon két pihenő is belefért, így is 5 óra alatt kint voltunk a szállásunkon. Ausztriában néhol leszakadt az ég, de az előrejelzések szerint szép időt mondtak a hétvégére! Mi is ebben bíztunk! Már az autóban elkezdődött a töltögetés, aztán a szállásadónknál belecsaptunk az éjszakába. Az ismerkedési est jó két óráig vagy még tovább is tartott. Megbeszéltem a többiekkel, hogy amíg ők reggel összeszedik magukat én megyek egy kört a városban. Nem volt könnyű kissé másnaposan felkelni fél ötkor, de a vágy, hogy megismerkedjek Steyr-el erősebb volt és kihúzott az ágyból.  A Resthofstrasse.ból indultam az Enns folyó felé. Fél perc múlva már az erdőben találtam magam, délre fordulva egy gyalogosok, kerékpárosoknak kialakított erdei ösvényen indultam a belváros irányába. Volt egy kis rész ahonnan rálehetett látni az Enns-re és a városra. Az első felvételem itt készült.
Napfelkelte az Enns felett
Innen az Ufergasse-n és kerékpáros utakon értem el egy sportpálya komplexumhoz. Az első meglepetés itt ért. Ha jól értelmeztem a táblát 18 kijelölt futóútvonal van a városban. Különböző színekkel jelölik a nehézségüket és a városban ki is vannak jelölve! Ezek nem kerékpár vagy autós útvonalak, ezek csak a futóknak kialakított pályák, hol járdán, hol úton, hol az erdőben ... A kerékpárosoknak is külön meg van az ajánlott útvonalaik! Talán még megélem, hogy ilyenek lesznek kis hazánkban is! De lehet nagyon optimista vagyok!
Steyr futóútvonalai
Egy pirossal jelölt szakaszon futottam tovább a Rederbrücke-ig. Itt az autóút alatt a híd nyugati oldalában közlekedhetnek a bicajosok, gyalogosok és a futók is. Pont megvilágította a felkelő nap a szemben lévő Lamberg kastélyt, a Michaeler templomot és a Steyr folyó kis zuhatagát.
Kilátás a Rederbrücke-ről
A hídon átérve a körforgalomból a Haratzmüllerstrasse-ra fordultam, de csak egy darabig mentem azon és aztán lementem az Enns partjára. A homokos, sziklás partról is jól néztek ki a Kirchengasse tornyai és a temető felső kápolnája.
Enns folyó partján
A part melletti úton kocogtam tovább, mígnem a Bahnhofstrasse hídjához nem értem. Nem találtam nevét a hídnak. Beértem alá és ismét csak fényképezéshez támadt kedvem. Itt folyik össze a város névadó folyója a Steyr az Enns-el, hogy aztán egyesült erőkkel nyomuljanak tovább északra a Dunába.
Enns és a Steyr összefolyása
Az Enns jobb partján futottam tovább északra, meg-meg állva egy-két fotó erejéig. Például a helye evező egyesület épületénél vagy az általam érintett legdélebbi Steyr híd előtt. A Tomitzstrasse hídjánál egy panoráma terasz volt kialakítva, ahonnan pont rálátni a város legszebb épületére a Stadtpfarr templomra.
Az Enns túloldalán a Stadtpfarrkirche magasodik
A hídon megállva jól látszanak a délebbre tornyosuló Kalkalpen Nemzeti park magaslatai. Átkelve a túlsó partra a templom felé vettem az irányt.
Enns
A lenti képen látható 1572-ben épült Neutor kapun bejutva a Grünmarkt bevásárló utcán továbbhaladva a város főterére juthattam volna ki. De a kis téren inkább megálltam és megcsodáltam az 1600-as évek elején épült Innerberger Stadel épületét.
Neutor bejárata a Grünmarkt felé
Ma városi múzeumként üzemelő épületben alapították az Innerberger Hauptgewerkschaft tradicionális osztrák vasipari céget. Közel 40 000-es Felső-Ausztriai város ma is ipari nagyhatalom az országban. Több nagy cég is választotta telephelyéül a várost. Ilyen például a BMW, a MAN, az SKF vagy épp a Steyr Motors.
Innerberger Stadel, a Bürgerbrunnen a háttérben pedig a Stadtpfarrkirche tornyai
Az Innerberger Stadel-el szembeni árkádos átjárón át egy teraszra jutottam ki, ahonnan ismét ráláthattam az Enns-re. Lefotóztam az épület díszes homlokzatát, aztán indultam is tovább.
Díszes homlokzat
Sok kis lépcsős vagy a nélküli sikátora, szűk utcácskája van a városnak, az egyik a Pfarrstiege vagy korábbi nevén Schmiedstiege. Ez az Innerberger Stadel mellől indul és a Pfarrkirche oldalában lyukad ki.
Pfarrstiege
Az út eleje még széles és napfényes, de a teteje már szűkebb és teljesen fedett volt. Sötétben még a lépcsők is nehezítették az előrejutást. A Brucknerplatzra értem fel, ez a templom körüli park. Innen láttam legelőször a környék legmagasabb hegyét a Damberget és rajta a Dambergwarte kilátót.
Sikátor
Megkerültem az impozáns épületet majd a Schwechaterhof előtti körforgalomnál a Schlosspark felé fordultam.
Stadtpfarrkirche, Steyr
Rövid futás után egy mellékutca végében meg is pillantottam az egyik park körüli kastélyt, a Schloss Vogelsang díszes épületét. Közelebb futottam és a kapujától lefotóztam, majd aztán ugyanazon útvonalon gyorsan vissza is tértem az árnyas fák közé.
Schloss Vogelsang
A park déli sarkában volt egy kis kert, ha jól emlékszem Dani garten volt a neve. A Pécsi lakatosfalhoz hasonló szív alakú fém szobron több száz lakatka volt felhelyezve.
Szív formájú lakatosszobor a Dani gartenben
Josef Werndl emlékmű
A fenti Josef Werndl szobortól nem messze egy tábla mutatta a Stadtplatz-ot. El is indultam felé, de csak a Berggasse-ig jutottam. Innen a Mayrstiege sikátoron át juthattam volna le a főtérre, de egy andalgó éppen csókolózó szerelmespárt kellett volna ehhez megzavarnom, ezért inkább a Lamberg kastély felé futottam.
Berggasse
Berggasse szökőkutas szobra
Egy panoráma út kerüli meg a kastélyt, több jó kilátási pont közül a lentinél időztem talán a legtöbbet. Martina Brunner-től a Steyr folyó, a Zwischenbrücke és a szemközti Michaeler templom is jól megfigyelhető.
Kilátás a Panoramweg-ről
Nem kerültem meg a Schloss Lamberget, helyette inkább lementem a Steyr partjára és egy gyalogoshídon átkeltem a túlpartra.
Steyr folyó felett
Másik oldalon egy méretes Big Mama szobor fogadott. 1998-ban készült szobor rikító színeivel csak úgy vonzza a tekintetett.
Big Mama
Újabb szűk rész következett, autós forgalom elől elzárt terület volt ez is, majd hamarosan kiértem a Michaeler kirche előtti térre.
Wehrgrabengasse
Badgasse és a Kirchengasse találkozása
Átkeltem ismét a Steyr-en, most a Zwischenbrücke, hogy aztán célba vegyen a már jó ideje keresett Stadtplatz-ot. A nap egyre magasabbra emelkedett, egyre jobban megsütötte az épületeket. Nehéz is volt visszafognom magam, hogy ne álljak meg percenként fényképezni.
Zwischenbrückenről a Steyr és az Enns összefolyása
Berggasse és az Enge gasse sarka
Hét óra már elmúlt mikor itt voltam, egyre többen voltak az utcán, de még egyáltalán nem volt tömeg. A Stadtplatz-on valamiféle rendezvény volt, mert kordonokkal el volt zárva a tér Bummerlhaus előtti része.
Sparcassa épülete Steyr főterén
A 13. században gótikus stílusban épült Bummerlhaus talán Steyr leghíresebb épülete. A ház nevét, onnan kapta, hogy egykor fogadóként funkcionált és annak címere, ami a mai napig díszíti a homlokzatot egy arany oroszlán volt. De ez a szobor kissé hasonlít egy kuvaszra (Bummerl), ezért a helyi lakosság átnevezte az épületet.
Stadtplatz, a sárga ház mellett középen a Bummerlhaus
Pár képet csináltam az éledező térről, majd indultam vissza a szállásra, mert már gondoltam ébredeznek a többiek. Egy lépcsősoron lementem az Enns partjára és a Ennskai "rakparton" értem vissza a Bahnhofstrasse hídjához.
Zwischenbrücke, Steyr
Itt átmentem az Enns túlpartjára, a hídon egy tábla figyelmeztet, hogy délre a Kalkalpen Nemzeti Park magaslatai figyelhetőek meg. A Haratzmüllerstrasse-n értem el a következő hidat. Itt ismét átkeltem, majd hamarosan a már korábban említett focipályánál találtam magam. Leesett az állam, amikor egy robotfűnyíró vágta a gyepet a pályán! Már itthon is elérhető, de még élőben nem láttam.
Nationalpark blick
Innen a már ismertetett útvonalon futottam haza, csak egy kis kitérőt tettem a lentebb látható gyaloghídhoz. Ezen ugyan nem mentem át. Az idő sürgetett, pedig jó lett volna átnézni arra mi van!
 ú
Erdei ösvény
Gyalogos híd az Enns felett
Mikor visszaértem csöngettem, kopogtam, de senki sem nyitotta ki az ajtót! Az autó még a ház előtt állt, ezét gondoltam csak nem hagytak itt! A teraszon sem voltak, elnéztem a közeli Spar-hoz, hátha boltba mentek, de ott sem voltak. Az alábbi furcsa templomot ekkor fotóztam.
Resthofkirche
Aztán mikor újra visszaértem, természetesen elsőre kinyitották az ajtót! Majdnem kilenc volt mire kikászálódott a társaság az ágyból! Gyors zuhany, öltözés aztán irány az Almkogel! De erről majd később írok!