Mecseki fotósfutás

Múlt vasárnapi Vérkör után ma egy laza körre indultam a Mecsekben. Korán akartam menni, de aztán csak hatkor sikerült elindulnom. Még sötétben értem el a Tettye-térre, ezért felkapcsoltam a fejlámpámat mikor bementem az erdőbe. Dömörkapu után a Kis-rét felé kanyarodtam, valahol útközben kapcsoltam le a lámpát, mert addigra már annyira kivilágosodott, hogy nem volt rá szükségem. Rábay-fától a piros négyzeten, majd a kék sávon futva értem ki a fehér-kúti kulcsosházhoz. Nyitva voltak az ajtók és a sarki lámpa is világított.
Fehér-kúti kulcsosház
Egy autó állt a ház mellett, de embereket nem láttam, biztos még aludtak. Itt is már lecserélték a régi kéktúrás bélyegzőt, az új rozsdamentesre.
Kéktúra bélyegző a Fehér-kúti kulcsosház oldalán
A Vértesben nagyon tetszettek az útbaigazító táblák, bár a mecsekiek lehet szebbek, viszont az ottaniak sokkal több információt adnak a kirándulóknak. Nemcsak egy célpont volt feltüntetve a jelzés mellett hanem több is illetve a km mellett időtartamok is meg voltak adva. Külföldön ez alap, sőt sok helyen csak időt írnak és nem távolságot!
Útbaigazító tábla, Fehér-kút
Az aszfalton visszafutottam a Kereszt-kunyhóig, majd onnan kezdtem el ereszkedni a Meleg-mányi-völgybe. A piros kereszt mentén a lenti fára felakasztva várja gazdáját egy barna kabát!
Gazdáját kereső kabát!
Látványos töbrök és víznyelők közt haladtam egészen a meredek lejtőig. Majd azon leérve ismét egy tábla fogadott.
Útbaigazító tábla, Meleg.mányi-völgy
A Meleg-mányi-völgy vízbázisát adó Anyák-kútja előtt is megálltam egy rövid fotószünetre, hogy aztán elinduljak a vízesések felé.
Anyák-kútja
A völgy alját teljesen befedték a falevelek, a víz csak itt-ott került a felszínre.
Meleg-mányi-völgy
A fák lombkoronája már szinte teljesen lehullott. De így is szép az erdő, bár jobb lett volna pár héttel korábban erre járni.
Őszi vízesés
A mésztufalépcsőknél is hasonló volt a helyzet mint fentebb a völgyben. Levél mindenütt csak pár helyen tört utat magának a víz.
Meleg-mányi mésztufa gátak
Ezt a fába vésett emberkét már régóta tudom, hogy itt van, de sokszor csak elmegyek mellette, de most ő is lencsevégre került!
A vízesés őrzője!
Lementem a forráshoz és a klasszikus képet is megcsináltam, de utána már nem időztem soká, mert még a tervezett út felénél sem jártam.
Mésztufa lépcsők
A piros keresztről ennél a táblánál váltottam a zöld sávra, hogy aztán háromszor átkelve a patakon érjem el egyik kedvenc helyemet a Mecsekben.
Útbaigazító tábla, Petnyák-völgy
Ez a hely nem más mint az Ágnes vízesés. A mésztufa lépcsőkön csak csordogált a víz, de itt meglepő módon rendesen folyt a víz!
Ágnes vízesés szemből
Lefotóztam szemből, de bementem szinte az oldalába, a szikla alá és onnan is csináltam jó pár felvételt.
Ágnes vízesés oldalról
Itt szerintem vagy tíz percet elidőztem, a babzsákot egyik helyről a másikra vittem magammal. Aztán mikor már elindultam még akkor is meg-megálltam, hogy rácsodáljak a másfél méter magas vízesésre.
Ágnes vízesés távolról
A Nagy-mély-völgyhöz érve az addigi zöld sáv jelzést lecseréltem és a piros sávon kezdtem el visszafelé futni.
Útbaigazító tábla, Nagy-mély-völgy
Az eleje nehezen ment, mert nem elég, hogy a meder aljában vezetett az ösvény, de még emellett folyamatosan megálltam, hogy megörökítsem a völgyet.
Nagy-mély-völgy
Nem csak a Meleg-mányi hanem a Nagy-mély-völgyben is vannak mésztufalépcsők. Mégpedig nem is akármilyenek! A lenti képen egy egész sor látszik!
Mésztufa lépcsők a Nagy-mély-völgyben
A Kánya-forrás előtt favágóktól volt hangos az erdő! Vasárnap reggel fel nyolckor! Aztán a forrásnál füstszag csapta meg az orromat. A forrástól nem messze egy ponyva mellett ketten tüzeltek. Biztos kint aludtak éjjel! Talán bushcraftoltak egyet!
Kánya forrás és a Kőlyuk
A völgyben nyáron talált széleslevelű nőszőfű mellett ,most sem tudtam elmenni. Jó másfél hónappal ezelőtt még az éjszakai teljesítménytúra alkalmával, fejlámpával is megtaláltam.
Őszi széleslevelű nőszőfű
Aztán mikor felküzdöttem magam az emelkedőn, akkor sajnos egy tarvágással találtam magam szemben. Az ösvény tele van a kivágott fák ágaival. Mostani állapotában járhatatlan. Én is csak nagy kerülővel tudtam itt átmenni. Szomorú látvány! :( Biztos most lettek vágásérettek, de akkor sem így kellene. Nem mellesleg pont a kéktúra találkozásánál fotóztam a lenti képet, ahol tudom, hogy volt egy természetvédelmi terület tábla. Az is eltűnt a fákkal együtt!
Tarvágás a piros túra mentén
A kék sávon futottam tovább, előbb a zöld sávot, majd a sárga sávot kereszteztem, hogy aztán megérkezzek a büdös-kúti kulcsosházhoz. Lefutottam a Feri-forráshoz inni, majd megnéztem turisták panteonját is.
Baranya megyei természetbarátok panteonja
A kulcsosház oszlopán már itt is az új bélyegző található!
Kéktúra bélyegző, Büdös-kúti kulcsosház
Büdös-kúti kulcsosház
Útbaigazító tábla, Büdös-kút
Házfotó, táblafotó után híd és forrás fotó következett. Innen még pár száz méterig a kéktúrán mentem, de nem sokkal a forrás felett áttértem a sárga keresztre.
Jenő hídja és a Büdös-kút
A sárga kereszten megkezdtem a kapaszkodást a Lapishoz, Ez már nem esett annyira jól. Büdös-kútnál jártam 16 kilométernél és háromnegyed kilencnél.
Útbaigazító tábla, Lapis
Kilencre akartam hazaérni, de ekkor már tudta, hogy ez nem fog összejönni. Innen mehettem volna lefelé a mandulás felé, de helyette inkább még felcaplattam a János-kilátóba.
Tubesről a Tv-torony
A panoráma nem volt jó, na meg nem is értem rá ezért csak pár kép és már mentem is tovább a Kis-Tubesre. Ott sem időztem sokat. Átszaladtam a Misinára és elindultam le a sárga sávon Dömörkapuhoz.
Kis-Tubesi kilátó
Már jó ideje eladó volt az egykori Dömörkapu büfé, még én is agyaltam, hogy milyen jó lenne itt valamit csinálni. Jelentem elkelt, a kiírás szerint a Pécsi Mentőkutyás Egyesület menedékházaként üzemel tovább a patinás épület.
Pécsi Mentőkutyás Egyesület menedékháza (Ex Dömörkapu büfé)
Négy futó pont ekkor ért fel a Tettye felől, köszöntem nekik majd elraktam a fényképezőgépemet és innen már meg sem álltam hazáig. 24,27 km lett és fél tíz után nyolc perccel álltam meg a ház előtt. Szép volt, jó volt és mára elég is volt ennyi! Pontosabban tegnapra, mert közben átcsúsztunk a hétfőbe! :)