Jakobskogel futás

Előző nap még Sárváron áztattuk magunkat, majd késő éjjel értünk ki Kaiserbrunn-ba. Hajnalban viszont már nem bírtam magammal és mennem kellett futni. Nem kisebb dolgot terveltem ki, mint hogy a Höllental-ból felfutok a Rax platóra és vissza. Négy óra harminca volt húzva az óra, de már a csörgés előtt felkeltem. Még este beöltöztem, hogy a sátorban ne ébresszek fel senkit. A cipőt az előtérben felhúztam, elmentem a mosdóba és háromnegyed ötkor nekiindultam. Átmentem a hídon és balra fordulva megkezdtem a kapaszkodást a via Brandschneide-nek nevezett úton. A tábla szerint két és fél óra erre a Rax kötélpálya felső állomása. 3,6 kilométeren több mint 1000 méter szintkülönbség várt rám. Sűrű fenyőerdőben fejlámpám fénye mellett az elején még kocogtam, később annyira meredek lett az ösvény, hogy intenzív gyaloglásra váltottam. Egy évvel ezelőtt voltam ezen a részen, akkor csak gyalogoltam és nem mentem fel egészen a felvonóig. Jó félóra telt el mire kezdett világosodni, elő is vettem a fényképezőgépemet és elkészültek az első felvételek a Höllental-ról, Kaiserbrunn-ról és a Schneeberg-ről.
Kilátó a Höllental felett

Az út egyáltalán nem volt vészes, meredek volt, de kitett részek alig voltak. Ahogy emelkedtem egyre több lett a szikla és a fenyőerdő már csak foltokban volt.
Lábam alatt Kaiserbrunn
Az előrehaladást itt-ott fémlétra segítette, ilyenek mint a lenti képen látható. Ahogy világosodott és előkerült a fényképezőgép sokat vesztettem a tempómból, de ez már megszokott dolog nálam.
Létra
Nagyon szép a völgy és fentebb már keletre Reichenau és Payerbach felé is kitekinthettem. Kezdett pirkadni az ég alja.
Kitekintés keletre
Bár magasabban voltam mint korábban mégis újra fenyvesben találtam magam. Már nem emlékszem, hogy favágók vagy valamiféle természeti katasztrófa áldozatai (pl.:lavina) lettek a kidőlt fák. De volt belőlük rendesen, még a turista ösvényt is sok helyen betakarták.
Irtás
Egyre jobban látszott a Schneberg, a Klosterwappen, a Höllental pedig egyre kevésbe. Lassan-lassan felértem az állomáshoz.
Höllental és a Schneeberg
Egy óra húsz perc kellett, hogy felérjek a kötélpálya felső 1540 méter magasan fekvő Berggasthof-jához. Hat óra múlt pár perccel teljesen kihalt volt az állomás. Napközben itt hömpölyög a tömeg, de ilyen korán egy lélek sem volt itt.
Rax kötélpálya felső állomása
Körbenéztem a háznál, megnéztem van-e valami tájékoztató tábla  meg ilyenek, valamint kisétáltam a korláthoz, hogy lenézzek az alsó települések felé.
Raxalm berggasthof
Mikor kinéztem egy zerge sasólt a szikla tetején. Észrevett engem, de a kellő távolság nem riadt meg és egy darabig farkasszemet néztünk egymással.
Zergeles
Ilyen és ehhez hasonló panoráma táblák segítik a kirándulókat a Rax plató északkeleti végében. Tiszta időben a Fertő-tó is látszik innen. Ehhez sajnos most nem volt szerencsém, de azért így is szép volt innen fentről a panoráma
Keleti panoráma
Ha nehezen is de búcsút intettem a Bergagsthof-nak, mert még sok minden várt rám és az időm pedig fogyóban volt. Közvetlen az út mellett volt ez a kis házikó, a Richter hütte. Nem sokat hallottam róla eddig, az interneten keresgélve is csak azt tudtam meg, hogy nem valamelyik nagyobb egyesület üzemelteti, hanem magánkézben van.
Richter hütte
A Rax hegységben rengeteg szebbnél szebb növény található, ezekre és a környezetre hívja fel a figyelmet ez a tábla. A felvonó miatt könnyen megközelíthető a magaslat, emiatt sokan is keresik fel egy rövid kirándulásra a fennsíkot.
Tájékoztató tábla a Rax-platón
Én is utána néztem, hogy mire számíthatók, egy kedves növényhatározós ismerősömtől még segítséget is kaptam, hogy merre keressem a virágokat. Nem kellett sokat futnom és az első különlegesség máris az utamba esett. A Pannon tárnics németül Ungarische enzian magyaros neve ellenére már csak a történelmi határainkon belül található meg. Például a Bécsi-Alpok több helyén.
Pannon tárnics (Gentiana pannonica)
Védett növény, egyszer már a Schneealpe.n volt hozzá szerencsém, de nagyon megörültem, hogy ismét találkoztunk. Augusztus eleje volt, de azért bizakodtam, hátha egy-két orchideát is találok, de sajnos ahhoz nem volt szerencsém.
Kis kereszt a Raxon és Schneeberg
Folyamatosan a talajt pásztáztam a szemeimmel, hátha valami újdonságot látok, de ebben most nem volt részem. A fenti kis kereszt és pihenőhely után rövid emelkedő következett és már látszott is a mai célom a Jakobskogel, valamint az Otto-haus.
Otto-haus és mögötte a Jakobskogel
A Praterstein nevezetű elágazásnál jobbra kanyarodva lehet lemenni a Höllentalba. De még mielőtt arra mentem volna balra fordultam az Otto-haus-nak.
Havasi gyopár (Leontopodium alpinum)
Havasi gyopár és fehérmájvirág övezte az utamat. Ezek miatt ismét megállásra kényszerültem.
Praterstein
Egy-két perc kocogás után a hütte melléképülete előtt voltam, a háztól keletre a hegyoldalban egy havasi kert van kialakítva. Ide indultam legelőször, csak az épület oldalán még lefotóztam a kertben és a Raxon található védett virágok tábláit.
Védett növények a Raxon
Otto-haus
Egy kis fa épületen és fakerítésen áthaladva gyorsan bejutottam a területre. Itt sem volt senki csak én és a természet.
Alpengarten, RAx
Ugyanazok a virágok voltak mint eddig, csak itt táblákkal jelezve. Kis csalódás volt ez nekem, de lehet ha egy hónappal korábban jövök akkor másokkal is találkozhattam volna. Na majd legközelebb meglátjuk!
Edelweisz a havasi kertben
Itt nem kellett keresni az ösvények mellett a piros táblák jelezték ha valami látnivaló van. Havasi gyopárból és pannon tárnicsból is volt bőven. Csak válogatni kellett melyik a szimpatikus. Hol jobbak a fényviszonyok.
Pannon tárnics a havasi kertben
Vissza sétáltam az Otto-haus-hoz, majd elsétáltam előtte és megindultam a Jakobskogel felé. Egy emlékkő után kiértem a sziklafal fölé.
Otto-haus
Ez a kis kilátó fogadott, ellenfényes volt de nem tudtam a látvánnyal betelni. Gloggnitz, Wechsel, Semmering és még sorolhatnám a szemközti települések és hegyek sorát.
Kilátó a Raxon
A másik oldalra nézve pedig egy kisebb zerge csapat riadt meg mikor megláttak. Szikáról sziklára ugrálva kerestek maguknak biztos menedéket. Egyik bátortalanabb példányt sikerült is lekapnom.
Zerge (Rupicapra rupicapra)
Közvetlen a csúcs alatt jártam már, törpefenyők közt semmi sem zavarta a kilátást délnyugatra. Kéznyújtásnyi távolságra volt a Preiner Wand. De sajnos ez a mai feszített terveimbe már nem fért bele.
Preiner Wand felé
Helyette inkább gyors felszaladtam a 1737 méter magas Jakobskogelre. A csúcs alatt volt egy tető nélküli épület maradvány, nem tudom milyen funkciókat látott el korábban. Ha valaki tud róla akkor szívesen veszem a segítséget.
Jakobskogel alatti épületrom
A magaslatról minden irányba tökéletes volt a kilátás, de csak egy-két percig gyönyörködhettem benne és indultam lefelé.
Rax plató
Jakobskogel, Rax
Egy zergecsapást követve toronyirányt mentem le az Otto-haus-ig. Látszott, hogy nem én vagyok az első aki erre megy le vagy jön fel. Jelzés nem volt, de sokkal rövidebb volt mint a másik útvonalon.
Schneeberg a Raxról
Pratersteintől az 01-es számú turistajelölést követtem a Wachthüttelklamm felé. Csalogatott a Höllental Ausblick, csak 20 perc séta, ami futva lehet 5-6 perc, de már elmúlt negyed nyolc és kilencre le akartam érni. Így ez is egy másik látogatásra maradt. Lesz miért visszajönni!
Fehér zászpa (Veratrum album)
Havasi sisakvirág (Aconitum napellus)
Különösebb látnivalók nélkül futottam lefelé, beértem a fenyőerdők közé, majd egy kisebb tisztáson pár későn virágzó fehér zászpa és rengeteg havasi sisakvirág fogadott.
Grosse Höllental
Jó darabig még sziklás, köves ösvényeken haladtam, majd imitt-amott megjelentek az első létrák. Ezeknél belassultam, mert mindegyiken lemásztam, majd még le is fotóztam őket.
Wachthüttelklamm-ban
Ezen a napon volt a Rax-Schneeberg maraton teljesítménytúra. Páran jöttek velem szembe felfelé. Volt aki meg is kérdezte, hogy én már lefelé tartok. Mondtam nekik sajnos én most csak egy rövidebb túrára neveztem be.
Fecsketárnics (Gentiana Asclepiadea)
Hajnalban már láttam pár fecsketárnicsot, de akkor még kevés volt a fény ezért csak most sikerült őket lekapni. Hazánkban is van itt-ott, de a Mecsekben nem őshonos. Leginkább az Alpokalján látható idehaza.
Vaslétrák a Wachthüttelklamm-ban
Az ösvény legalján már voltam tavaly, itt sokasodnak csak igazán a létrák és a láncok, de futócipőben lazán járható a terep. Most is pikk-pakk lejöttem rajta.
Höllental
Egy órámba telt míg az Wachthüttelklamm-on lejutottam a Schwarza partjára a lavinavédő alagúthoz. Még negyven percem volt kilencig, de már csak a völgyben kellett kb. három kilométert futnom Kaiserbrunn-ig.
Schwarza
Tavaly bezárt a Weichtalhaus, mert egy új modern turistaházat építettek a helyén. Még csak tesztüzemben, de már fogadta a vendégeket. Azóta már rendesen működik. Nekem tetszik, nagyon jól mutat a Wechtalklamm bejáratában.
Weichtalhaus
Innen már aszfalton a Schwarza folyót követve loholtam vissza a sátrunkhoz. Háromnegyed kilencre sikerült is odaérnem. Már mindenki fent volt, csak engem várt, hogy induljunk kirándulni a környékre. Kicsit megmosakodtam a patakban, átöltöztem, majd ettem pár falatot aztán indulhatott is a nap!
Kaiserbrunn
A következő részben a Rax, Schneealpe környékére látogatunk. Leginkább a Rosslochklamm és az útba eső játszóterek felkeresése volt a napi programunk.